Hoppa till innehållet

Ikea designar om – allt ska bli cirkulärt

Bokhyllan Billy är inte längre bara slutprodukten som kunderna bär hem – utan också råvaran till framtida produkter när Ikea ställer om till cirkulär ekonomi. Möbeljätten ska nu designa om allt i sortimentet som inte går att återvinna.

Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.
Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.Foto: Jenny Leyman
Malin Nordin är ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.Foto: Pressbild Inter Ikea
I fjol släppte Ikea den begränsade kollektionen Musselblomma med bordsduk, kuddar och väska som alla var gjorda av plast som spanska fiskare plockat upp ur Medelhavet. Designen var också inspirerad av havsmiljö och kommunikationen runt produkten lyfte problemet med plaster i haven. Enligt Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac var det ett sätt att skapa intresse runt en fråga om plast i haven, men också en möjlighet att dra lärdomar för att förändra produkterna i ordinarie sortiment.Foto: Pressbild Ikea
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.Foto: Mostphotos

Till år 2030 ska Ikea ha ställt om hela sin affär till cirkulär ekonomi.

I dag tillverkas 70 procent av allt möbeljätten säljer av antingen förnybar eller återvunnen råvara, beräknat på volymen material.

Främst används ny trä- och bomullsråvara som dock kan återvinnas i nästa steg, medan bara drygt tio procent av den totala produktionsvolymen utgörs av återvunnet material.

Fortfarande finns mycket kvar att göra för ökad användning av återvunnet material, framför inom metall, keramik, plast och glas.

För att nå målet om full cirkularitet räcker det dock inte med att siffran över förnyelsebart material i Ikeas produkter kommer upp i hundra procent. Om produkterna inte återvinns i slutändan är cirkeln inte sluten.

Då gäller det att se produkterna som framtida råvara och eliminera avfallet, skriver Ikea i sin hållbarhetsrapport.

”Det handlar om att förändra designen fullständigt på våra produkter. Men också om att titta på nya tjänster och servicedelar som gör det lättare att ta hand om produkten eller lämna den vidare till andra”, säger Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och ansvarar för all utveckling och tillverkning av sortimentet, genom egen produktion och genom underleverantörer.

Därför går Inter Ikea igenom alla 10.000 produkter i sortimentet, ett arbete som ska vara klart efter sommaren. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.

”Det är viktigt att det vi utvecklar har möjlighet att leva länge i samhället, genom att det finns möjlighet att laga produkterna. I slutändan är det också viktigt att produkten går att återvinna”, säger Malin Nordin, ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.

Det innebär att möblerna ska vara enkla att ta isär igen för att det ska gå lätt att återvinna olika material. Dessutom underlättas reparationer om enskilda delar kan bytas ut.

Inom ramen för det cirkulära arbetet undersöker Malin Nordin om Ikea i framtiden även skulle kunna köpa tillbaka produkter för att reparera dem och sälja på nytt.

Andra idéer är uthyrning av möbler, något som just nu testas i ett fåtal länder för företagskunder. En annan tänkbar målgrupp för hyrmöbler är studenter, som ofta bor kortare perioder och har begränsade resurser att köpa nytt.

För Ikeas del, som har ambitionen att expandera kraftigt i världen under kommande år, handlar omställningen dessutom om att växa utan att öka mängden nytt material för att möbeljättens totala klimatavtryck ändå ska minska.

Samtidigt får de hållbara lösningarna inte leda till ökade tillverkningskostnader. De cirkulära produkterna ska fortfarande passa Ikeas mantra om att nå ”de många människorna.”

”Det ska absolut inte bli en dyrare produkt. Det handlar egentligen bara om vilken förändring av produktionsteknik som helst, där det tar tid att investera i ny infrastruktur. Men dyra produkter för få människor är inte Ikeas roll”, säger Lena Pripp Kovac och skrattar.

En utmaning är att återvunnet material inte har samma positiva klang på alla marknader. Parallellt med det interna omställningsarbetet jobbar Ikea därför också med att öka kunskapen om hållbarhetsfrågor bland kunderna.

”Vi kan tänka att alla tycker återvunnet material är bra, men så är det inte. Acceptansen är inte så hög i vissa delar av världen, så vi måste också skapa mer medvetenhet. Det är en fråga om du vill ha det materialet i ditt hem.”

Ytterligare ett sätt att sprida kunskap är ett nytt samarbete med Ellen MacArthur Foundation, som tillsammans med Inter Ikea ska ta fram gemensamma definitioner och standarder för vad cirkulär ekonomi är.

”De är en ledande aktör i att driva på omställningen av samhället till cirkulär ekonomi och det förstärks i och med att vi kan visa på konkreta exempel och dilemman”, säger Malin Nordin.

Läs mer: Ikeas klimatavtryck minskar – trots tillväxt

Innehåll från TemaAnnons

Den gröna omställningen kräver ny kompetens

Insikten har börjat sjunka in: Klimatkrisen blåser inte över för att man blundar. Allt fler företag förstår att de måste ställa om ifall de ska blomstra i framtiden.

– Det finns ingen anledning att vänta tills det blir riktigt jobbigt, säger Peter Hultman, kundansvarig på Meritmind.

Att klamra sig fast vid en gammal affärsmodell är oftast ett stort misstag, det förstår de flesta, men hur gör man för att ställa om? Och var ska man börja? Peter Hultman har mött många företag som står handfallna inför uppgiften. 

– Hållbarhet är en strategifråga, betonar han. De organisationer som kommit längst är de som har visionen klar för sig och som arbetar med ett ärligt uppsåt. Varje företag måste skapa en hållbar story som bygger på trovärdighet och transparens. 

Fokusera inte på regelverket

I takt med att milstolpar, som FN:s agenda 2030 närmar sig, hårdnar regelverken. Många företagsledningar är stressade över hur de ska hinna sätta sig in i alla nya regler, göra de mätningar som krävs och skriva hållbarhetsrapporter. Men det är att börja i fel ända, menar Peter Hultman.

– Först måste den hållbara verksamheten på plats, säger han. Sedan kan man rapportera den. Därför är det inte revisorer och regelverkstolkar som företag behöver rekrytera i första hand, utan hållbarhetsstrateger, projektledare och kommunikatörer. 

Utbildar konsulter

Att få in rätt kompetens är avgörande för om du ska lyckas med omställningen. Det gäller oavsett om du gör en rekrytering eller tar in en konsult. Första steget på resan mot en grönare verksamhet är att skaffa sig medarbetare med rätt kunskap, men tyvärr är hållbarhet en spetskompetens som det är ganska ont om. Därför ägnar sig Meritmind inte bara åt att hitta och matcha rätt kompetenser inom hållbarhet och ekonomi. De utbildar också sina konsulter och coachar kandidater i hur de kan stärka sin kompetens. 

– Hanterar du omställningen rätt och kommunicerar den trovärdigt blir det lättare att attrahera både kunder och kompetent personal, säger Peter Hultman. Då blir omställningen din främsta konkurrensfördel.

Om Meritmind
Meritmind är den ledande aktören för konsult- och rekryteringstjänster inom ekonomiområdet, enligt en varumärkesundersökning med Demoskop. Företaget grundades år 2000 av vd Helena Casserlöv-Kvist och är ett värderingsstyrt bolag som sysselsätter över 500 personer, omsätter 500 MSEK och finns på sju orter i Sverige.

Läs mer meritmind.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tema och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera