Nishiki, ny affärsmodell

Snart lanserar Nishiki en elcykel som du kan abonnera på – en affärsmodell som stämmer väl in i strömningen mot att vi lånar, delar och hyr mer. Då skapas ökad resurseffektivitet och det blir smidigare för oss kunder som slipper underhålla.

”Tillgång trumfar ägande” – så kallar CSR i Praktiken det som i deras kommande Trendrapport 2013-2015 hamnar som nummer ett på listan över ”trender inom hållbarhet som påverkar strategiarbetet hos svenska företag”. Det handlar om hur vi  lånar, delar och hyr i allt större utsträckning, och hur företag kan svara upp mot detta genom att sälja funktion istället för produkt. Utdrag ur rapporten:

”Lika bekväma vi blivit med att ha tillgång till saker i molnet, lika bekväma blir vi med att ha tillgång till allt från bilar, handväskor och semesterhus till verktyg, leksaker och böcker eller att dela på cyklar, nannys och personliga tränare. Tillgången är det viktiga, inte ägandet. Det sparar alla på.

Behovet av resurseffektivare teknik och ett nytt förhållningssätt till konsumtion kommer att bli avgörande och det är företagen, inte regeringar, som kommer att gå före.

Frågan alla företag måste ställa sig är hur deras lönsamhet skulle påverkas av att hyra ut, snarare än att sälja, sina produkter.”

Rapporten kommer i februari och kan beställas här.

Även P1:s Klotet tog nyligen upp collaborative consumption, som denna växande typ av konsumtion kallas. Inslaget från den 9:e januari gick under rubriken ”Med Toolpool och Streetbank kan du dela på prylar och minska resursslöseri”. Och strax före jul talade Calle Norlén i P1:s Spanarna om streamingsamhället – att vårt streamade sätt att konsumera musik har smittat av sig på andra delar av livet. Konsekvensen blir då, menade Calle Norlén, att vi inom skilda områden ”lånar delar av andras liv och lånar ut delar av våra egna liv” och gav bland annat exempel på collaborative consumption i form av peer-to-peer-rumsuthyrningstjänsten Airbnb.

Att man kan ha tillgång till bil genom bilpool eller genom att hyra/leasa känner de flesta till. Men hur vore det om man kunde få tillgång till cykel på liknande sätt? Cykelpooler i större städer börjar förvisso bli vanligt, men kontinuerlig tillgång till cykel, kanske av en finare modell, utan att köpa?

Cykelleverantören Unicykel med varumärket Nishiki har plockat marknadsandelar under 00-talet i hela riket, men kanske framförallt på Västkusten – Unicykel opererar från Hisingen i Göteborg. Företaget har under några år funderat på att lansera en elcykelmodell, men avvaktat därför att den typ av kvalitetscykel de velat erbjuda skulle bli för dyr för den svenska elcykelmarknaden, som domineras av i sammanhanget billiga varumärken.

Som räddare i affärsmodellsnöden kom forskarna Thomas NyströmChalmers och Mats WilianderViktoria Swedish ICT till hjälp för Unicykel. De är intresserade av hur företag kan utveckla affärsmodeller som lägger grunden för ett effektivare utnyttjande av råvaror, och föreslog att Unicykel skulle satsa på en cirkulär modell där kunder kan abonnera på elcyklar, snarare än att köpa dem. Unicykel skulle då kunna erbjuda en premiumelmodell till många fler än som hade haft möjlighet att köpa den – det vill säga, man säljer funktionen elcykel. Och mycket riktigt, som CSR i Praktiken framhåller, ”tillgången trumfar ägandet”. Konceptet är nu påväg ut på marknaden. Filmen nedan presenterar tankegångarna hos Unicykel och de bägge forskarna.

 

MER OM CIRKULÄRA AFFÄRSMODELLER
Nishikis nya affärsmodell för elcyklar är ett exempel på det som Ellen MacArthur Foundations nya animerade film The Circular Economy – From Consumer to User, beskriver.