Houdini Lana Jacket, Cirkulära Tider, The Nordic Market

Välkommen till Veckans cirkulära #41, med tips om nyheter från Houdini, minimässan Cirkulära Tider i Göteborg, och årets rapport om den nordiska marknaden för cirkulär ekonomi.

1 — MODE/OUTDOOR: Houdinis Lana Jacket och Power Air Houdi bryter ny mark
Outdoorklädföretaget Houdini har genom åren varit lite av ett favoritcase för mig; de har haft det cirkulära tankesättet med sig långt, långt innan jag själv och andra började prata om cirkulär ekonomi, och fortsätter att vara relevanta genom att presentera innovation efter innovation. Houdini var tidiga med att göra plagg i material som är designade för den cirkulära ekonomin, liksom att börja erbjuda möjligheten att hyra plagg i butik. Nu var det ett tag sedan jag skrev om Houdini, men nu är det verkligen motiverat i och med två stora materialnyheter som släppts under våren: För det första (inom biosfären) Lana Jacket, något så unikt som en skaljacka i ett tunt, tätt vävt merinoullstyg (bilden ovan). Jackan saknar helt plastdetaljer, och tack vare det naturliga fettet i ull, lanolin, är den vattenavvisade utan några som helst syntetiska kemikalier. Tygets höga densitet ger också plagget förmågan att stänga ute den värsta vinden. För det andra (inom teknosfären) luvtröjan Power Air Houdi, en fleecetröja i en helt ny typ av material som isolerar genom att hålla luft i pyttesmå fickor. Denna textiliekonstruktion gör att plagget släpper ifrån sig en bråkdel av mikrofibrer jämfört med vanliga fleecetröjor. Dessutom ryktas det om Houdini Subscription, en tjänst som detta filmklipp ger en liten försmak av.

2 — EVENEMANG: Minimässa om cirkulär ekonomi 4-5 maj i Göteborg
Cirkulär ekonomi är ofta något som så att säga kommer uppifrån, som ett direktiv från EU eller en målsättning inom ett multinationellt företag. På ett sätt är det gott så, systemförändringsdraget inom cirkulär ekonomi är önskvärt, men om människor i allmänhet inspireras att bidra underifrån så är det förstås bra. Därför är evenemanget Cirkulära Tider, som äger rum 4-5 maj i anrika Kronhuset i Göteborg, efterlängtat. Det blir två dagar med inspirerande utställare, föreläsningar, workshops och samtal med utgångspunkt från cirkulär ekonomi i allmänhet och byggnadsvård, trädgård och livsstil i synnerhet, alltså sådant som griper in i vardagsliv eller fritidsintressen hos den enskilde. Jag kommer vara där och göra min föreläsning Trender 2019 inom cirkulär ekonomi i kortversion både lördag och söndag (på Scen 2 13.00 på lördagen och 13.50 på söndagen). Bland utställarna finns House of Hemp (hampakalk som ersättning för betong), Plan E (naturliga byggmaterial), Rekomo (recirkulerade kontorsmöbler) och reCreate Design Company (interiörer av återbrukade material). Hoppas vi ses där!

 

3 — RAPPORT: Den nordiska marknaden för cirkulär ekonomi
Analysföretaget SB Insight har släppt årets upplaga av rapporten The Nordic Market for Circular Economy där man undersökt attityder, beteenden och affärsmöjligheter kopplade till cirkulär ekonomi, i de nordiska länderna. Förutom massor, massor med siffror att borra i för den vetgirige utgörs ett kapitel av en mycket givande sammanställning av nuläget inom området, med en genomgång av makrofaktorer som påverkar den cirkulära ekonomin, var de nordiska länderna står på regeringsnivå och en översikt över viktiga samverkansinitiativ i världen. Glädjande är att kännedomen om begreppet ökat en aning sedan 2018 års rapport; nu säger sig 11 procent av svenskarna förstå innebörden av cirkulär ekonomi (7 procent 2018), 37 procent har hört begreppet (25 procent 2018), medan 52 procent inte hört talas om det (68 procent 2018). Intressant att notera är att Finland skiljer ut sig i Norden med hela 33 procent som säger sig förstå innebörden av cirkulär ekonomi. Rapporten är i år gratis och fritt nedladdningsbar.