I äldre tider var kläder en bristvara och plaggen användes så ofta att de slets ut. Idag är problemet det omvända, vi har för många plagg, som används för sällan. Nu provar modebranschen cirkulära affärsmodeller, där vi hyr och delar plagg.

Den här texten publicerades ursprungligen i magasinet Camino 39 (sommar 2015). Mer information om Camino och hur du gör för att prenumerera här. Texten är något uppdaterad för bloggen (september 2016).

Filippa K LeaseSedan en tid erbjuder Filippa K tjänsten Lease som ger dig möjlighet att hyra säsongens mode i utvalda butiker under fyra dagar, för 20 procent av köppriset. Varumärkets uthyrningsinitiativ är ett exempel på att hållbarhetsarbete inom modebranschen inte längre bara handlar om material och produktionsvillkor – utan också om affärsmodell, det vill säga logiken bakom hur företagen tjänar pengar.

Ytterligare ett svenskt exempel är Uniforms for The Dedicated som ger dig möjlighet att hyra utvalda kavajer ur den senaste kollektionen för en helg eller vecka. Priset är då 15 respektive 20 procent av vad det kostar att köpa motsvarande plagg. Företaget vill erbjuda dig som kund ett alternativ till att köpa, ”en ny sorts frihet” som de uttrycker det, samtidigt som de vill undersöka nya sätt att tjäna pengar.

I takt med att fler och fler varumärken vågar experimentera med hyrmodeller poppar klädbibliotek upp i våra städer, där du mot en avgift kan låna kläder som på ett bibliotek (se under ”mode” i min lista över cirkulära produkter & tjänster för flera exempel). Utpräglade hyrbutiker finns också, som Rent-a-Plagg i Åre som hjälper dig att slippa köpa tält, vandringskängor och annat som behövs för fjällutflykten, och kedjan Sporthyra med butiker i Eskilstuna, Kungälv, Skövde, Uppsala och Västerås. En digital hyrbutik med stort genomslag är brittiska Girl Meets Dress där du kan välja mellan 4000 designerklänningar som finns för uthyrning.

Girl Meets Dress

Men vad göra med alla överflödiga kläder som du trots allt har i din garderob? Kanske kan du hyra ut till grannen? Med Rentez-vous blir det möjligt, ett koncept som finns tillgängligt i Storbritannien och Frankrike som fungerar som ett modets Airbnb där privatpersoner hyr plagg av varandra. Vissa grannar har väldigt speciella plagg att erbjuda – vad sägs till exempel om att hyra en klänning som burits av Meryl Streep, för 173 pund per vecka? (nedan)

Vill du veta mer om Rentez-vous? Läs intervju med grundaren Fiona Disegni här.

Girl Meets Dress

 

Affärsmodeller för uthyrning

Korttidshyra innebär att du får tillgång till ett plagg som du behöver bara för en helg eller en vecka. Kanske en lite finare festklänning för ett bröllop eller en skidjacka för alpresan. Du slipper stora utgifter för sådant du använder sällan och får mer utrymme i garderoben. Filippa K:s och Uniforms for The Dedicated:s uthyrningsinitiativ är exempel på denna modell.

Långtidshyra kan fungera ungefär som ett mobilabonnemang där du får loss exempelvis ett par jeans för en femtiolapp i månaden, med en bindningstid på tolv månader. Holländska Mud Jeans har provat detta upplägg.

Peer-to-peer är en modell som innebär att privatpersoner kan hyra av varandra, genom tjänster som Rentez-vous. I en sådan affärsmodell tjänar företaget bakom tjänsten pengar för varje uthyrning, samtidigt som den som hyr ut kan få ett litet intäktsflöde till privatekonomin. Denna typ av delandetjänster kan också handla om att låna av varandra, utan pengar inblandade.