Hörlurar på abonnemang, Learning Hub, The Jeans Redesign

Välkommen till Veckans cirkulära #45. Den här gången med en special om nytt material som släppts under sommarperioden från den brittiska stiftelsen Ellen MacArthur Foundation.

1 — INSPIRATION: Innovatörer i fokus på årssammankomst
Ellen MacArthur Foundations årliga Summit gick av stapeln i London i början av sommaren. Huvudpunkten i programmet, som hade fokus på innovatörer, innehöll intervjuer med representanter för bland annat Toast Ale (öl som görs på gammalt bröd), Gerrard Street (modulära kvalitetshörlurar som man abonnerar på (bilden)) och Orange Fiber (textilfiber som görs av rester från framställning av apelsinjuice).

 

2 — FÖRPACKNINGAR: Hög potential i flergångsförpackningar
I rapporten Reuse – Rethinking Packaging har man tagit ett helhetsgrepp på återanvändningsbara förpackningar (som en del i The New Plastics Economy Global Commitment) och visar 69 exempel på återanvändningsmodeller som kan leda vägen mot den affärsmöjlighet värd 10 miljarder dollar som kan skapas om 20 procent av världens engångsplastförpackningar görs till flergångs.

 

3 — KUNSKAP: Uppdatera ditt kunnande med Learning Hub
En helt ny webbresurs är Ellen MacArthur Foundations Learning Hub, ett snyggt och lättillgängligt läromaterial med allt från grundläggande principer till avdelningar med fokus på specifika områden som cirkulär ekonomi inom livsmedelskedjan, textilindustrin och våra städer, cirkulär design, samt tips på hur man pitchar en cirkulär idé inom sin organisation.

 

4 — PRODUKTDESIGN: Globalt program riktat mot designers
Stiftelsen har gjort beräkningar som visar att det 2025 kommer finnas 160 miljoner designers och beslutsfattare inom kreativa områden globalt, motsvarande fem procent av världens arbetskraft. Dessa personer kommer ha ett enormt inflytande över vad som händer med de produkter som skapas – om de hamnar i landfills, förbränns, slutar sina liv i världshaven eller återcirkuleras och skapar värde, på nytt och på nytt. Initiativet Circular Design Programme syftar till att i global skala få designers att skapa produkter gjorda för den cirkulära ekonomin.

 

5 — MODE: Riktlinjer för jeanstillverkare
The Jeans Redesign är en uppsättning riktlinjer för jeanstillverkare som ska bidra till att jeans håller längre, kan återvinnas enklare och att de tillverkas på ett sätt som är bättre både för miljön och människorna i produktionen. Riktlinjerna, som utvecklats av 40 denimexperter (forskare, tillverkare, återförsäljare, insamlare etcetera), innebär minimikrav på hållbarhet (i meningen att jeansen håller länge), hälsosamma material, återvinningsbarhet och spårbarhet. Med i initiativet är varumärken som GAP, H&M, Lee, Mud Jeans och Tommy Hilfiger. (Bilder från lanseringsfilmen för The Jeans Redesign.)