Ska du åka skidor i påsk? Nu kan du hyra skidställ istället för att köpa. Outdoor-varumärket Houdini har sjösatt ett pilotprojekt där man säljer funktion istället för produkt i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm.
Funktionsförsäljning innebär att sälja en produkts funktion istället för produkten i sig. Man säljer hålet, inte borrmaskinen, för att ta ett enkelt exempel. Tillgången till produkten blir viktigare än ägandet. Cirkulära affärsmodeller bygger på denna princip (hyra/leasa/abonnera istället för att äga) och gör att vi kan behålla material i omlopp under längre tid. Företag kan på så sätt vara mer resurseffektiva, samtidigt som affärsnytta skapas genom lägre materialkostnader och stärkta kundrelationer – i en cirkulär affärsmodell går kunden från att vara konsument till att bli användare.
Det har talats en hel del om funktionsförsäljning i svensk media under vintern, och jag refererar mycket till det själv i mina föreläsningar och workshops om cirkulär ekonomi. Tyvärr lyser dock exemplen med sin frånvaro, inte minst de svenska. Några undantag finns, cykelmärket Nishiki som börjar hyra ut elcyklar är ett sådant. Ett annat är outdoor-varumärket Houdini som under den innevarande skidsäsongen börjat med uthyrning av skalplagg, som första svenska företag i sitt slag.
Houdini har länge varit lite av en personlig favorit när det gäller svenska företag som arbetar enligt cirkulära principer – och det har de varit redan innan uthyrningsinitiativet. 72 procent av deras produkter är tillverkade av återvunnen fiber, 81 procent är återvinningsbara och 8 procent är biologiskt nedbrytbara. 69 procent är cradle to cradle-inspirerade, vill säga de är del i slutna kretslopp där råvaran kan återanvändas gång på gång utan kvalitetsförsämring.
De ytterplagg som hyrs ut är utvecklade med cradle to cradle-tänk. De är tillverkade av återvunnen polyester, har ett vattentätt och andningsaktivt polyestermembran och är därmed helt återvinningsbara. Houdini ser uthyrning som ett naturligt steg i sitt miljö- och produktutvecklingsarbete, och inte minst som ett sätt att knyta kunden närmare sig.
– Det finns många fördelar med att hyra. De som inte använder skalplagg mer än någon vecka per år behöver inte längre köpa plagg som mestadels hänger oanvända i garderoben. De som inte är helt säkra på vilken typ av skalplagg de egentligen vill ha får en chans att testa sig fram. Förhoppningsvis faller projektet väl ut och leder till att vi kan hushålla med jordens resurser på ett bättre sätt, säger Helena Reis, butikschef på Houdinis butik på Norrlandsgatan i Stockholm.
Hur går det då? Uthyrningskonceptet sjösättes den 18 februari och har fått mycket uppmärksamhet, men någon rusning efter att hyra plagg har det ännu inte varit.
– Men vi räknar med att det tar tid att ändra folks beteende, för det är i allra högsta grad vad detta är, en beteendeförändring. Att hyra istället för att äga har länge ansetts som ”lite sämre”. Det sitter liksom i ryggmärgen hos de flesta av oss, att vi vill äga våra saker. Frågan är varför det är så viktigt för oss att äga våra saker?, undrar Mia Tapio, som är produktchef på Houdini.
Jag kommer att följa hur det går för Houdini med uthyrningen. I februari gjorde jag också en längre intervju med Mia Tapio för min kommande bok om cirkulär ekonomi, delar av intervjun kommmer publiceras på nätet. Mia Tapio kommer också berätta om Houdinis cirkulära tänk på seminariedagen om cirkulär ekonomi som CircularEconomy.se ordnar tillsammans med miljökonsulterna Miljögiraff och Stena Recycling 19 april, i Göteborg.
SÅ FUNKAR DET
Man kan hyra hela ställ eller separata plagg, till exempel jacka eller byxa. Hyrestiden är per helg eller per vecka. Hyra och återlämning sker i Houdinis butik på Norrlandsgatan 12 i Stockholm. Priser (helg/vecka): Jacka 300kr/600kr, byxa 300kr/600kr, helset 550kr/1100kr.