Greentopia, cirkulära börsbolag, verktyg för cirkulär design

Veckans cirkulära #76: Om gröna musikfestivaler, börsbolagens status när det gäller cirkularitet och ny forskning om verktyg för cirkulär design.

1 – Greentopia på Way out West

Att Way out West i Slottskogen i Göteborg är Sveriges vassaste musikfestival råder det, i min mening, inga tvivel om. Festivalen, som varit på banan sedan 2007, var tidigt ute med att också göra så mycket som möjligt för att ha ett vasst miljöarbete. Men vad innebär det, egentligen, när det gäller festivaler och andra musikevenemang? Den frågan är i fokus på Greentopia, en mötesplats med seminarier, paneler och liveuppträdanden som ordnas under första dagen av Way out West, nu på torsdag 8 augusti. Bland talarna finns John E Fernández, professor på MIT, som studerat klimatavtrycket och omställningen av Coldplays världsturné Music of The Spheres och modedesignern Bea Szenfeld, vars fantasifulla kreationer burits av artister som Lady Gaga och Björk. Medverkar gör också klimatforskaren Johan Rockström, skådespelaren Gustaf Skarsgård, artisten Marit Bergman med flera. För att besöka Greentopia behöver du VIP-biljett för torsdagen (befintliga biljetter kan uppgraderas). Hoppas vi syns där!

2 — Cirkulära börsbolag

Strax innan sommarledigheterna tog vid på allvar släppte affärsnätverket Cradlenet rapporten Circular Economy Outlook 2024 som redovisar hur det går för svenska börsbolag när det gäller cirkulär ekonomi. Enligt rapporten intensifierar företagen sina åtgärder för cirkularitet med affärsmöjligheter och minskad klimatpåverkan som drivkrafter. I siffror innebär det att ungefär 90 procent av bolagen har integrerat cirkulär ekonomi i sina affärsstrategier, vilket är en ökning med 50 procent på tre år. Trots detta har endast 4 av 10 företag satt upp mätbara cirkulära mål. En stor majoritet tror att konkurrenterna kommer att utveckla betydande cirkulära förmågor inom de närmaste åren. För framtagandet av rapporten har Cradlenet samarbetat med forskningsinstitutet RISE.

3 — Verktyg för cirkulär design

Företag har svårt att navigera i det fragmenterade och ständigt växande landskapet av verktyg för cirkulär design. Detta är utgångspunkten i en ny forskningsartikel från Anneli Selvefors, RISE, och Oskar Rexfelt, Chalmers, som sammanställt en översikt över 65 verktyg för cirkulär design. Verktygen, med varierande format, innehåll och förväntade resultat, har kategoriserats i fem huvudkategorier. Översikten fungerar som en omfattande resurs som kan hjälpa företag att hitta lämpliga verktyg för att ta steg i cirkulär riktning på designområdet.